Vedtægter

 



VEDTÆGTER FOR LOS CLUBS


§ 1 - Navn, formål og hjemsted


Clubbens navn er "Los Clubs".


Clubbens primære formål er:


•gennem golfspil at indspille kapital til golfrejser mv.

•hyggeligt samvær mv. på banens 19 huller.


Clubbens sekundære formål er:


•gennem øvrige golflignende aktiviteter at indspille kapital til golfrejser mv.


Clubbens hjemsted er København.



§ 2 - Medlemmer


Som medlemmer af Los Clubs kan optages alle golfspillere.


Optagelse eller eksklusion af et medlem kan kun vedtages på en generalforsamling med 2/3 stemmeflertal.



§ 3 - Anvendelse af kapital


Den siddende bestyrelse træffer beslutning om anvendelsen af clubbens kapital. Nye medlemmer får kun andel af indspillet kapital efter dato for deres indtræden. Nye medlemmer skal på tidspunktet for indtræden indbetale et beløb svarende til et medlems andel af golfrejsefonden.


Beslutningen om anvendelsen af clubbens kapital til golfrejser eller andre store turneringsarrangementer skal meddeles til clubbens medlemmer senest 2 måneder før afholdelse.


Los Clubs faste turneringsarrangementer omfatter:


•Los Clubs Open (fra og med 2011) den første hele weekend (lørdag eller søndag) i maj med mindre dette er i påsken, i hvilket tilfælde arrangementet kan flyttes til en anden lørdag eller søndag i april.

•Los Clubs Ryder Cup den første hele weekend i juni med mindre dette er pinsen, i hvilket tilfælde arrangementet kan flyttes til den foregående eller efterfølgende weekend.

•Los Clubs Hulspilsturnering fra og med maj til og med september/oktober.

•Los Clubs Mesterskabet den første hele weekend i september.

•Los Clubs Closed lørdagen i den første hele weekend i oktober i ulige år (ikke Ryder Cup år) og Ryder Cup søndagen i lige år.


I forbindelse med Los Clubs Mesterskabet og Los Clubs Ryder Cup kan arrangørerne disponere over weekenden fra og med fredag til og med søndag, med mindre andet aftales, hvilket skal ske senest 2 måneder før.


Såfremt et medlem ikke kan deltage i et af bestyrelsen meddelt arrangement, skal medlemmet så hurtigt som muligt orientere bestyrelsen om dette. Bestyrelsen træffer afgørelse om en eventuel økonomisk kompensation i den forbindelse.


Såfremt mindst halvdelen af medlemmerne ikke kan deltage i et arrangement, kan de udnævnte arrangører vælge a) at aflyse arrangementet, eller b) at flytte arrangementet. Den ordinære generalforsamling kan ikke aflyses.



§ 4 - Generalforsamlingen


Generalforsamlingen er clubbens øverste myndighed, og den vælger clubbens bestyrelse.


Alle clubbens medlemmer har adgang til generalforsamlingen og kan benytte deres stemmeret.


§ 5 - Afholdelse af ordinær generalforsamling


Clubbens ordinære generalforsamling afholdes lørdagen i den tredje hele weekend i marts. Medlemmerne skal indkaldes med mindst 2 ugers varsel.


Den ordinære generalforsamlings dagsorden er følgende:


a)Valg af dirigent

b)Valg af referent

c)Godkendelse af dagsorden

d)Formandens beretning

e)Optagelse af nye medlemmer

f)Fremlæggelse af revideret årsregnskab pr. 31.12.

g)Behandling af indkomne forslag

h)Fremlæggelse af budget, herunder fastsættelse af kontingent og acontobetaling

i)Valg af bestyrelse

j)Fordeling af arbejdsopgaver ifm. arrangementer i henhold til § 3

k)Valg af revisor

l)Eventuelt


Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uden hensyn til de fremmødtes antal og træffer alle beslutninger med simpel stemmeflertal, undtagen i de tilfælde, hvor der er fastsat andet i vedtægterne.


Ved møde på Clubbens generalforsamling skal medlemmerne, med henvisning til Clubbens officielle logo, bære Clubbens officielle slips. Clubbens bestyrelse er øverste myndighed med hensyn til valg af officielt slips for Clubben.


§ 6 - Afholdelse af ekstraordinær generalforsamling


Alle medlemmer kan begære indkaldelse af ekstraordinær generalforsamling. Den ekstraordinære generalforsamling er kun beslutningsdygtig, såfremt mindst ¾ af clubbens medlemmer er til stede.



§ 7 - Bestyrelsen


Bestyrelsen består af 4 medlemmer:


•Formand

•Næstformand

•Kasserer

•Informationschef


Bestyrelsen konstituerer sig selv.


Alle beslutninger i bestyrelsen afgøres ved simpelt stemmeflertal.



§ 8 - Regnskabsår og betalingsfrister


Clubbens regnskabsår er fra 01.01. – 31.12.


Samtlige indbetalinger til Clubben skal være foretaget senest på 7-dagen efter forfaldsdato/leveringsdato/adviseringsdato. Ved for sen indbetaling påløber yderligere bøde 10 kr. pr. påbegyndt døgn dog maksimalt en bøde svarende til det laveste af (i) hovedstolens størrelse og (ii) kr. 500. Bøderne opgøres 1 gang årligt af Clubbens kasserer og fremsendes til medlemmerne inden Generalforsamlingens afholdelse.



§ 9 - Golfregler


For golfspillet i clubben gælder de af The Royal & Ancient Golf Club of St. Andrews fastsatte regler.


Arrangørerne fastsætter dresscode til alle arrangementer. Overtrædelse af dresscode uden for banen medfører en bøde pr. arrangement på 100 kr., der indbetales til Clubbens kasse.


Clubbens Birdiehat indehaves af det medlem, som senest har lavet en birdie i en Los Clubs match (almindelig match, hulspilsmatch eller andet Los Clubs arrangement). Birdiehatten skal bæres af medlemmet på 1. og 18. hul, med mindre birdiehatten ikke befinder sig i bolden.


I forbindelse med Los Clubs Closed uddeles der én flaske Eagle-champagne (magnum) for hver gang et medlem har lavet en eagle i Los Clubs matcher (almindelig match, hulspilsmatch eller andet Los Clubs arrangement) i løbet af året, dog uddeles der højst én flasker Eagle-champagnepr. medlem pr. kalenderår.


I forbindelse med Los Clubs Closed trækkes der lod om én flaske Birdie-champagne (magnum) ved almindelig lodtrækning blandt medlemmerne, dog således at hvert medlem kun har ret til at deltage i lodtrækningen med et antal lodder svarende til det antal birdies, som medlemmet har lavet i Los Clubs matcher (almindelig match, hulspilsmatch eller andet Los Clubs arrangement) i løbet af året.



§ 10 - Kontingent


Indbetaling af kontingent skal ske halvårligt forud henholdsvis den 01.01 og 01.07. Evt. regulering af kontingentet på den ordinære generalforsamling skal indbetales senest den 01.07.


Indbetaling af acontobetaling for matchbetalinger skal ske halvårligt forud henholdsvis den 01.04 og 01.10. Slutafregning for matchbetalinger foretages af kassereren i forbindelse med årsafslutningen.



§ 11 - Almindelige tællende matcher


Som almindelige tællende matcher betragtes en hvilken som helst Stableford-match med deltagelse mindst to medlemmer i samme bold, med mindre medlemmerne inden matchen har besluttet, at matchen ikke skal anses for tællende i Los Clubs Regi.


•For hver slag ét medlem bruger over sit registrerede handicap eller et af bestyrelsen fastsat handicap, betales et beløb til clubbens kasse efter følgende regler:


-Et slag over:  10 kr.

-To slag over:  20 kr.

-Tre eller flere slag over: 40 kr.


For slag under ét medlems registrerede handicap fratrækkes 10 kr. for et slag under, 20 kr. for to slag under osv. Der kan dog ikke efter en golfrunde udbetales beløb fra clubbens kasse.


•Eventuelle oversiddere betaler gennemsnittet til clubbens kasse.


•Informationschefen og oversidderne adviseres af vinderen af den pågældende runde, der herudover har ansvaret for indsendelse af scorekortet til kasseren.


•Adviseringen skal ske senest 14 dage efter golfrundens afslutning, og udeladelse heraf koster 50 kr. i bøde.


Det er i én bold tilladt at afvikle en tællende Stableford-match i henhold til § 11 samtidigt med en hulspilsmatch i henhold til § 12, også selvom en spiller dermed indgår i to forskellige matchtyper.


§ 12 - Hulspilsturnering


Alle Los Clubs medlemmer inddeles i 2 indledende puljer efter lodtrækning på generalforsamlingen. Rækkefølgen afgør samtidig udebane/hjemmebane, jf. skemaet nedenfor.


[SKEMA]

 

Hver spiller i puljen møder hinanden, og der spilles således i alt 6 matcher i hver pulje.  Puljematcherne skal være afviklet ved udgangen af juli måned.


En spiller må ikke afvikle to eller flere hulspilsmatcher i samme bold.


Ved pointlighed afgøres placeringerne ved:

•Indbyrdes match/matcher (points, derefter flest overskydende vundne huller)

•Flest overskydende vundne huller for alle puljekampe.

•Bedste placering i Ryder Cup (flest points, derefter flest overskydende vundne huller)

•Lodtrækning.


Der betales til clubbens kasse efter placering kr. 100/200/300/400 af henholdsvis 1., 2., 3. og 4. i puljen. Desuden betales der for tabte matcher, idet.  taberen af en match betaler 100 kr. tillagt 25 kr. pr. hul taberen er nede ved matchens afslutning. Ved uafgjort betales 50 kr. af hver.


Hvis en spiller giver en match, skal denne spiller betale 500 kr. og taber matchen 1/0. Modspilleren betaler 200 kr. og vinder 1/0. I særlige tilfælde kan turneringsledelsen dispensere fra denne regel, fx i tilfælde af ukampdygtighed eller andre force majeure-tilfælde. I sådanne tilfælde fastsætter turneringsledelsen det beløb, som skal betales af spillerne, samt pointtildelingen.


De to 1’ere og den bedste 2’er går videre til semifinaler sammen med bedste mand ved Ryder Cup (flest points, derefter flest overskydende vundne huller - ved lige stilling trækkes der lod om semifinalepladsen). Såfremt bedste mand ved Ryder Cup (evt. fundet efter lodtrækning) er 1’er eller 2’er i en af de indledende puljer deltager begge 2’ere fra de indledende puljer i semifinalerunden.


Bedste 2’er møder 1’eren fra den modsatte pulje, og bedste mand fra Ryder Cup (eller den anden 2’er) møder den anden 1’er. 1’erne har hjemmebane i semifinalematcherne. Semifinalerne skal være afviklet ved udgangen af august måned.


Vinderne af semifinalematcherne mødes i finalen. Finalen afvikles på neutral bane efter indbyrdes aftale. Turneringslederne vælger neutral bane, hvis der ikke kan opnår enighed om neutral bane. Finalen skal være afviklet inden Los Clubs Closed.


Informationschefen og øvrige medlemmer adviseres af vinderen af den pågældende match, der herudover har ansvaret for indsendelse af scorekortet til kasseren. Adviseringen skal ske senest 7 dage efter golfrundens afslutning, dog ikke for så vidt angår finalen, som blot skal adviseres senest i forbindelse med Los Clubs Closed. For sen advisering koster 50 kr. i bøde.


Overtrædelse af tidsfristerne for afvikling af matcherne medfører:


1. Matcherne skal afvikles som tællende matcher.

2. Forsinkelsen sanktioneres med en bøde på 200 kr. pr. mand.

3. Der betales også for matchens resultat efter de normale principper herfor.


Der er 1. og 2. præmie på henholdsvis kr. 350 og kr. 150.


Ved evt. tvivlspørgsmål træffer turneringslederne en afgørelse.



§ 13 - Vedtægtsændringer


Ændringer af vedtægterne skal vedtages på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger, hvor der er mindst 2 og højst 8 ugers mellemrum, medmindre alle medlemmer er til stede på den første generalforsamling.


Ved disse ændringer skal mindst ¾ af de fremmødte medlemmer stemme for ændringerne for at disse kan få gyldighed.



§ 14 - Opløsning af clubben


Opløsning af Los Clubs sker efter de i § 13 anførte retningslinier, dog kræves der i begge de omtalte afstemninger enstemmighed for at et forslag om opløsning af clubben kan få gyldighed.


I tilfælde af opløsning af clubben fortæres ”aktiverne” af clubbens medlemmer.



ooo000ooo



Disse vedtægter er vedtaget på den stiftende generalforsamling den 18. februar 1995.


Senest ændret på den ekstraordinære generalforsamling den 22. april 2004.


Senest ændret på den ekstraordinære generalforsamling den 24. marts 2005.


Senest ændret på den ekstraordinære generalforsamling den 25. februar 2006.


Senest ændret på den ekstraordinære generalforsamling den 12. april 2008.


Senest ændret på den ekstraordinære generalforsamling den 24. april 2010.


Senest ændret på den ordinære generalforsamling den 19. marts 2011.





__________

Dirigent